19 mars 2012

Att älska lakrits...


För några dagar sig hittade jag ett event som jag bara måste gå på i slutet av april, en Lakritsfestival!! Nu är Annisen ingen godisråtta, men lakrits….mm!

Tänk en färsk, mjuk bit sötlakrits, eller en riktigt smarrig salmiakbit. Oj, det vattnas i munnen bara jag tänker på det.
 Något som jag skulle vilja testa är att använda mig av lakrits som smaksättning i bakverk och mat och jag hoppas både kunna få idéer och tips där, på festivalen, och såklart kunna få smaka på olika spännande nyheter. Ute på nätet finns det galet många recept och det ena verkar smarrigare än det andra, så jag tar tacksamt emot tips på vad jag ska börja med.

Jag är alldeles särskilt förtjust i lakritsglass, och Lejonet & Björnen har en supersmarrig, men jag måste även säga att gamla hederliga trotjänaren Lakritspuck från GB inte alls är ett dåligt alternativ när suget sätter in, tvärt om.
Det enda jag aldrig riktigt förstått är det där med lakritsshots. Fy bubblan, vad otäckt det smakar. Jag riktigt ryser vid tanken på att behöva dricka en sådan, medan jag vet bekanta som anser att det är något av det godaste som finns. Vilken tur att vi alla är olika och tycker om olika saker J!
Mums!
Tänk så många människor som älskar lakrits!

4 kommentarer:

  1. Älskar allt med lakrits och tänkte gå på festivalen :) kram Diana

    SvaraRadera
  2. Lakrits är inte riktigt min grej. Men glassen är ganska god. Det kan jag faktiskt hålla med om. Tacka vet jag choklad.

    SvaraRadera
  3. Världen skulle kännas tom utan choklad och jag saknar den gamla Plopp Lakrits som fanns för väldigt länge sedan, den nya Ploppen är ju med salt lakrits vilket inte är lika gott. I Norge fanns det en choklad som hette Nero och som var något slags lakritsgelé med chokladöverdrag - MUMS!
    Sen finns det ju massor med annan choklad och så länge ordet choklad förekommer i namnet på godissorten är jag glad. Jag gillar choklad helt enkelt!

    SvaraRadera