29 mars 2012

Lite transparens, tack!

Nu på eftermiddagen publicerade hovet en intervju med Prinsessan Madeleine där hon berättade om sitt besök hemma i Sverige och hur hon myst massor med lilla Prinsessan Estelle på Haga slott, men framförallt handlade det om VAD hon gjort, VILKA organisationer och stiftelser hon besökt och HUR hennes tillvaro ser ut i New York och sist men inte minst, VEM som betalar för uppehället där.
På sätt och vis tycker jag synd om henne som får sitta och dra det här på det här sättet, men det är oundvikligt med tanke på debatten i media om att hon lever livets glada dagar för skattemedel på andra sidan Atlanten. Jag gillar kungahuset, prinsessor och prinsar, men deras PR avdelning gör ibland lite tokigt, kan man kanske försiktigt konstatera.

Tänk vad bra om hovet varit lite proaktiva och redan långt tidigare informerat om hur hennes vardag i New York ser ut, vem som bekostar uppehället och hur det är tänkt att Prinsessans uppdrag gentemot Sverige ska se ut den närmaste framtiden. Vi lever i en tid där det finns alla möjligheter att synas, informera, inbjuda till delaktighet och engagemang. Nu finns de i och för sig på Facebook sedan en tid och där rasslar det på, så det kanske går framåt...

Transparens och insyn är något som det pratas mycket om i media just nu och vissa anser att det är nödvändigt för stora företag och organisationers överlevnad. På konferensen jag var på förra veckan var det ett ett av de hetaste ämnena, hur man möter upp till dagens krav med de kanaler som finns tillgängliga.

Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig i frågan totalt sett, behöver man det? Är det så att det måste finnas ett enkelt, rätt svar? Det finns alltid två sidor av ett mynt och ibland i debatter finns det en tendens att gå till ytterligheter. Varje företag, organisation och förening är unik. Det viktigaste är att det nu diskuteras i ledningsgrupper och styrelser -hur ska vi nå ut med vad vi gör och vad vi vill på bästa sätt, och till de som det berör?
En sak tycker jag i alla fall och det är att handlar det om andras medel, som till exempel när det gäller hovet, ja då ska det inte behöva finnas några frågetecken på hur medel används, hur arvoden ser ut, på vilka grunder beslut fattas, etc, för det handlar om allas våra pengar.

Detta var bara mina korta reflektioner av att ha läst intervjun med Madde...(och är in intresserade finns den här).
Attans snygg är hon, Madde!
källa: hovet


3 kommentarer:

  1. Samtidigt påstår hon att hon jobbar ideellt för Childhood. Hon får ingen lön utan betalar sin NY vistelse med privata medel.

    Och privata medel - är inte det apannaget det? Vilket skattebetalarna pröjsar.

    Jag anser att monarki och kungahuset är föråldrat och bör avskaffas. Att det är fin PR - bullshit.

    Ciao

    SvaraRadera
  2. Oj vad du var påläst!! Jag kan inte annat än hålla med dig, efter det du skrivit. Är inte särskilt insatt, vet bara att jag tycker det är trevligt med ett kungahus! Låt traditionen leva vidare!
    Snygg är hon iallafall!,
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är helt ok med olika åsikter, och visst, ska jag vara helt krass håller jag absolut med om att det är ett föråldrat system som egentligen inte borde finnas i vårt moderna samhälle, men jag tycker samtidigt också att det är lite trevligt och traditionellt. Lite kändisar delux! Skitfånigt, jag vet, men ....

    En tanke som just slog mig, undrar hur många som skulle välja att bidra till monarkin som det var samma system som för kyrkan, att man kan gå ur om man vill och då minska skatten lite? Undrar hur många som är villiga att betala för hovet om valfriheten fanns? Intressant tanke....

    SvaraRadera