23 mars 2012

Kort reflektion från gårdagen....

Det gick till slut att lösa så att jag kom iväg med tåget till Stockholm och kunde ta del av eftermiddagen och kvällens program på Webbdagarna. Jag gick på en session om Facebook och lyssnade bland annat på Andreas Johansson från Skandia bank & försäkring som berättade om deras tänk kring deltagande i sociala medier samt hur de använt sig av Facebook. Aktiekampen, är det någon som känner ingen den?

Det var även superintressant att lyssna på Hanna Kastås, ansvarig för resebyrån Vings närvaro i sociala medier, när hon berättade hur de arbetar med Facebook där. Slutligen höll kreatören, inovatören och framförallt inspiratören Johan Ronnestam en avslutande dragning, ja en spaning och reflektion om vad som hänt de senaste tio åren utvecklingsmässigt inom området och vart vi befinner oss idag, vilka har makt och vilka borde ha makt. Vi konsumerar allt färre produkter och tjänster som utvecklas av svenska företag, och vi måste komma igen och ta tillbaka marknadsandelar. Sedan finns det så klart många riktigt vassa företag, men det behövs fler!

Något som slog mig flera gånger under gårdagen är vad olika normalt beteende kan vara, beroende på den kontext man befinner sig i. Majoriteten av deltagarna igår sprang hela tiden omkring med sina smartphones eller surfplattor och det twittrades hej vilt. Om jag i min arbetsgrupp på min tidigare arbetsplats hade frågat hur många som gjort några tweets den senaste veckan hade de tittat väldigt konstigt på mig, tror jag. Hashtags, är det någon illegal substans? Bloggar, vem i hela världen läser sådana och framförallt varför orkar man bry sig om att ha en? Sociala medier - varför då? 

Det finns så många dimensioner av normalt och det är väl ganska underbart att det är så, och att dyka rätt ner i en annan miljö än ens egen normala är både skrämmande och häftigt på samma gång, och väldigt lärorikt och inspirerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar